رفتن به محتوای اصلی
x

آمادگی و انجام فرآیند پت اسکن

چرا آماده‌سازی قبل از انجام پت اسکن با رادیوداروی [18F]-FDG مهم است؟

آماده‌سازی بیمار

رادیوتریسر جنرال مورد استفاده در PETهای بالینی نورولوژیک و آنکولوژیک، فلوئور-18 فلوئورودئوکسی‌گلوکز ([18F]-FDG) است که در واقع نوعی قند رادیواکتیو محسوب می‌شود. همان‌طور که از نامش پیداست، این ماده یک آنالوگ گلوکز است و تحت تأثیر انسولین قرار دارد. اگر بیمار در زمان آزمایش هایپرگلیسمی (افزایش قند خون) یا هایپرانسولینمی (افزایش انسولین) داشته باشد، جذب تومور ممکن است به دلیل مهار رقابتی یا اثر انسولین کاهش یابد. . این امر می‌تواند به کاهش دقت نتایج اسکن منجر شود. بنابراین، ضروری است که بیمار در زمان آزمایش، هم نسبتاً نرمال­گلیسمیک و هم نرمال‌اینزولینمیک باشد و برای بهینه‌سازی نتایج اسکن، سطح قند خون بیمار باید زیر 200 میلی‌گرم در دسی‌لیتر باشد.

برای دستیابی به این هدف، بیمار باید حداقل 4 ساعت قبل از آزمایش هیچ کالری مصرف نکرده باشد و تنها آب بنوشد.. برای بیمارانی که تحت مایعات IV هستند، نباید هیچ گلوکز، دکستروز یا TPN برای حداقل 4 ساعت تجویز شود. همچنین سطح قند خون بیمار را با یک آزمایش خون انگشتی بررسی می­شود تا اطمینان حاصل شود که بیمار هایپرگلیسمی پنهان ندارد. اگر قند خون بالای 200 میلی‌گرم در دسی‌لیتر باشد،  گرفتن آزمایش باید مجدداً برنامه‌ریزی می­گردد.

بیماران دیابتی باید هیچ چیزی به جز آب نخورند (در حالت NPO باشند)، قند خون زیر 200 میلی‌گرم در دسی‌لیتر داشته باشند و و نباید انسولین تزریقی در روز آزمایش داشته باشند. معمولاً توصیه می‌شود که بیمارانی که از داروهای خوراکی استفاده می‌کنند، از آنها استفاده کنند، مگر اینکه در حال دریافت سی‌تی‌اسکن با کنتراست باشند. به‌طور کلی، بهتر است زمان اسکن PET در طول روز انتخاب شود که قند خون بیمار در پایین‌ترین حد خود باشد. در برخی موارد، تزریق انسولین همراه با یک وعده غذایی کوچک در اوایل صبح و سپس انجام اسکن در بعدازظهر می‌تواند مؤثر باشد. 

اگرچه پت اسکن شبیه به ترکیبی از دستگاه‌های سی‌تی و MRI به نظر می‌رسد، اما هیچ‌یک از محدودیت‌های MRI را ندارد. درست مانند سی‌تی، بیماران با دستگاه‌های فلزی کاشته‌شده، از جمله پیس‌میکرها، استنت‌ها و کلیپ‌ها، می‌توانند به‌طور ایمن تصویربرداری شوند.

رعایت این نکات در آماده‌سازی بیماران برای اسکن PET با [18F]-FDG می‌تواند به بهبود کیفیت تصاویر و دقت تشخیص کمک کند. بلافاصله پس از انجام اسکن، بیمار می‌تواند به فعالیت‌ها و رژیم غذایی عادی خود بازگردد.

جهت اطلاعات بیشتر و دسترسی به رژیم مورد نیاز بر روی لینک زیر کلیک نمایید:

اینجا کلیک کنید